zondag 1 juli 2012

Indische boontjes

Gisteren was ik in wat kookbladen aan het kijken die ik al jaren in de la heb liggen. Tot mijn verbazing kwam ik bijna 200 recepten tegen van een oud collega die jaren, als kok op een vrachtschip, op de Indische oceaan heeft gewerkt. Ik dacht dat ik ze kwijt was. Gisteren ben ik meteen weer begonnen, na bijna 10 jaar, met de Indische keuken. De recepten zijn gemaakt met traditionele ingrediënten echter mijn oud collega heeft voor veel ingrediënten die alleen in Indië te verkrijgen zijn een vervanger gezocht.
Ik heb gisteren dan ook weer voor het eerst in lange tijd heerlijk Indisch gegeten namelijk: rijst met Indische boontjes en een gewoon stukje varkensvlees.

Ingrediënten:

300 gram boontjes
2 theelepels gemberpoeder (Djahé)
2 fijngesneden uien
2 eetlepels ketchap (soort maakt niet uit)
4 theelepels bruine basterdsuiker
2 teentjes geperste knoflook
Voor diegene die graag pikant eten; u kunt er ook nog sambal aan toevoegen echter ik vind de smaak dan minder.


Snijd van de boontjes de topjes af en kook de boontjes in wat water gedurende 15 minuten.
(U hoeft geen zout toe te voegen).
Bak ondertussen in wat olie of olijfolie uw uien, knoflook en gemberpoeder totdat uw uien glazig zijn. Voeg nu de ketchap en bruine suiker toe. Als laatste voegt u uw boontjes toe en laat deze ongeveer 20 minuutjes trekken in het kruidenmengsel. Let op dat de boontjes niet te droog worden. Voeg ander nog een paar eetlepels water toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten