maandag 2 juli 2012

Zelf kreeft koken



Kreeft koken is heel gemakkelijk. Of u nu een diepvrieskreeft of een verse kreeft heeft, het maakt niet zoveel uit.

Het enige verschil bij het koken van een levende kreeft is: Als u levende kreeft gaat koken dan moet u de kreeft met 'de kop naar beneden' in de pan doen omdat de kreeft anders het kokende water voelt. Neem de kreeft vast op zijn rug en niet onderaan de staart want die kan sluiten!



Maak eerst een bouillon met de volgende ingrediënten:
4 laurierblaadjes
1 theelepel tijm
1 geperst teentje knoflook
1 bleekselderij in stukken gesneden
1 prei in ringen gesneden
3 grof gesneden wortelen
2 grof gesneden uien
peper en zout



Doe dit in een pan met kokend water en kook de bouillon eerst 15 minuutjes voordat u de kreeft toevoegt.
Kook een kreeft van ongeveer 500 gram 8 a 9 minuten en een kreeft van 700 gram ongeveer 10 a 11 minuten.
Haal de kreeft uit de pan en draai de kreeft om.
Velen snijden de kreeft doormidden door het mes op de rug te zetten, echter ik vind dat gevaarlijk en moeilijker.
Ik leg de kreeft altijd op zijn rug, op die manier kan ik precies ook zien dat ik met mijn mes in het midden zit.

Nu heeft u 2 mooie helften.

Ik leg de kreeft en de scharen altijd zo op het bord en heb twee kreeftenscharen van Westmark waarmee de gasten de kreeft zelf kunnen kraken.
Persoonlijk vindt ik dat net het leuke van kreeft eten; zelf wat prutsen.

Aan kreeft zit niet veel vlees dus als hoofdgerecht zou ik het zeker niet aanraden maar als een heerlijk voorgerecht is dit zeker een lekkernij.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten