vrijdag 19 oktober 2012

Kikkerbillen in knoflook

Geweldig, lekker, heerlijk, om je vingers erbij af te likken. Dat vind ik van mijn recept: Kikkerbillen in knoflook. Zelf ben ik een echte fan van knoflook dus misschien dat het daardoor komt.
U heeft nodig:
4 kikkerbillen
300 milliliter kalfsfond
5 knoflookteentjes
1 grote ui (heel fijngesneden)

Bak de fijngesneden ui aan in wat boter totdat deze glazig is en voeg er dan 5 geperste knoflookteentjes aan toe. Daarna voegt u de kalfsfond toe en laat dit op een klein vuurtje intrekken voor ongeveer 10 minuutjes. De kikkerbilletjes gaan even in een andere pan met wat boter om ze te kleuren en worden daarna toegevoegd aan het pannetje met kalfsfond.
De kikkerbillen gaan nu nog voor 15 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden en u heeft een heerlijk gerechtje. Voor de sier strooi ik er altijd wat peterselie en lenteuitjes of prei over. Ik heb op een rommelmarkt een aantal jaar geleden een mooie koperen steelpan gekocht voor in de oven. Ik gebruik daar altijd een siliconen steelgreep voor. De steelgrepen van Trudeau zijn hittebestendig tot 260 graden en kunnen dus rond de steel van de pan de oven in. Ik heb deze echt nodig omdat ik, door mijn enthousiasme voor deze kikkerbillen, al meer dan eens mijn vingers verbrand heb omdat ik gewoon vergeet dat de pan uit de oven komt! Zet de pan bovenop een mooi "ouderwets" bord. Meer moet dat niet zijn.

1 opmerking:

  1. Hallo Gerrit, Ik heb dit recept geprobeerd. Echt zalig! Ik reageer maar anoniem omdat kikkerbillen nu niet echt dagelijkse kost is. Bedankt voor het recept. Anoniempje.

    BeantwoordenVerwijderen